Marketing Tips

Pokémon Go marketing mogelijkheden voor bedrijven

Dat de Pokémon Go hype ook in Nederland is uitgebroken kan je niet zijn ontgaan. Vele nieuws items worden en aan gewijd en dagelijks kan je honderden Pokémon trainers / spelers over straat zien struinen, opzoek naar een Pokémon, PokéStop of Gym. De Pokémon Go app biedt, naast dat het een leuk spel is om te spelen, ook mooie marketing mogelijkheden voor bedrijven. Hieronder een kleine opsomming van deze marketing mogelijkheden.

Wat is Pokémon Go

Pokémon Go is een augmented-reality location based game die is te downloaden als app op je telefoon. Doel van het spel in het kort: Zoveel mogelijk Pokémon vangen en de beste trainer worden van de wereld. De Pokémon zitten overal verstopt en je zult er dus op uit moeten om ze op te sporen en ze proberen te vangen.

Polupulariteit van Pokémon Go

Om even aan te geven hoe populair Pokémon Go is: De app was al meer dan 1.3 miljoen keer gedownload in Nederland voordat het werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt op 16 juli. In Amerika trekt de game dagelijks een kleine 21 miljoen actieve spelers, dit is net weer even een stukje meer dan het populaire Candy Crush uit 2013.

pokemon go is de populairste game van dit moment

De game is hard op weg om populairder te worden dan snapchat en Google Maps. Bij de introductie, op 6 juli, had de game nog 4 miljoen actieve dagelijkse Android gebruikers en deze teller stond al op een kleine 12 miljoen op 11 juli.

pokemon go vs snapchat en instagram

Pokémon Go en de marketing mogelijkheden voor bedrijven

Misschien niet het eerste waar je als bedrijf aan denkt, maar er zijn wel degelijk een aantal mooie marketing mogelijkheden voor bedrijven i.c.m. de Pokémon Go app. Om deze mogelijkheden beter te begrijpen is het van belang om te weten dat er in de Pokémon Go app twee soorten vaste locaties zijn: PokéStop en Gym.
PokéStop : Een PokéStop is een fysieke locatie waar spelers o.a. Poké Balls kunnen krijgen, welke weer nodig zijn voor het vangen van de Pokémon.
Gym : Een Gym is een fysiek gebouw waar spelers kunnen battelen met hun Pokémon en de Gym voor hun team in bezit kunnen krijgen.
pokestop-bedrijven

Pokémon Go Marketing optie 1: Hosting een Lure Party

Als je zelf een fysieke locatie met je bedrijf hebt en er is binnen de Pokémon Go app bij jou een de buurt een PokéStop te vinden, dan kan je bij de PokéStop een “Lure Module” plaatsen. Deze moet binnen de game met echt geld worden gekocht, maar kost slechts enkele euro’s en is 30 minuten actief. De Lure Module zorgt ervoor dat het Pokémon aantrekt en dit trekt dan natuurlijk weer meer spelers wat voor jou weer potentieel klanten zijn. Je kan deze Lure Party natuurlijk eerst goed aankondigen via verschillende sociale media voordat je hem gaat inzetten. Op deze manier kan je nog meer spelers / klanten informeren over deze actie om deze zo effectief mogelijk te maken.

Pokémon Go Marketing optie 2: Organiseren van een Gym Battle evenement

Zit je met je bedrijf dichter bij een Gym dan een PokéStop, dan kan je leuke dingen bedenken i.c.m. een Gym. Zo kan je een Gym battle evenement organiseren en kan je winnaars van een battle bijvoorbeeld een leuke korting geven op producten bij jou in de zaak.

Pokémon Go Marketing optie 3: Organiseer een Poké-hunt

Zit je met je bedrijf nou niet in de buurt van een PokéStop of Gym, dan kan je natuurlijk altijd een ‘hunt’ organiseren. Via je bestaande social media kanalen nodig je mensen uit om op een bepaalde dag en tijdstip gezamenlijk er op uit te gaan in de zoektocht naar Pokémon. Bij de hunt zorg je dat mensen zich aan het begin en einde van de hunt in je zaak verzamelen. Mooie manier om de klanten relatie te onderhouden.

Pokémon Go Marketing optie 4: Charging station

Heb je lunchroom of koffiezaak dan kan je spelers / klanten de optie bieden om hun mobieltje op te kunnen laden. De game vereist dat er vrij veel op het schermpje moet worden gekeken en de accu zal het dus niet een gehele dag volhouden. Communiceer bijvoorbeeld dat er bij jou kan worden bijgeladen onder het genot van een kop koffie of lekkere sandwich.

Heb je nou zelf ook nog leuke marketing inhakers bedacht op de Pokémon Go app? Laat het dan maar even weten in een reactie.

John Hanke – De man achter Pokémon Go

Extra informatie en leuk om te weten is dat de bedenker van de Pokémon Go game een aantal idealistische doelen voor ogen had met het spel.

Mensen meer laten bewegen: De app zorgt ervoor dat mensen van hun luie stoel afkomen en daadwerkelijk in actie komen om het spel te spelen. Je moet wel, want de kans is vrij klein dat er al te veel Pokémon in een straat van 10 meter van je stoel bevinden.
De omgeving gaan ontdekken: De app zorgt er dus voor dat je buiten de deur komt en ook gelijk de omgeving gaat ontdekken en op plekken komt waar je anders niet zo snel zou komen.
Sociale interactie met anderen stimuleren: De game heeft ook een sociaal doel, namelijk in contact komen met andere spelers. Zo kunnen spelers in de Pokémon Go app samenwerken om Gyms te veroveren.

Naast het gegeven dat het spel dagelijks rond de 2 miljoen dollar in het laatje brengt lijkt het John Hank toch aardig zijn gelukt om ook deze idealistische doelen te bewerkstelligen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *