De meeste van ons zijn uiteraard al op de hoogte dat Google een vrij groot marktaandeel heeft in zoekmachineland. Rond de 95% van de mensen gebruikt Google om uiteindelijk te komen tot de informatie waar ze naar opzoek zijn. Voor de meeste bedrijven is het van belang om goed te ‘scoren’ in de zoekresultaten van Google en het liefst op pagina 1 te belanden van de getoonde zoekresultaten. In dit artikel lees je meer over wat een Google+ Local Page is en hoe je deze kan inzetten voor je bedrijf om beter te scoren in Google.

Index:

Google en het tonen van de juiste informatie

Het zoekalgorithme van Google wordt continue verder aangescherpt om ervoor te zorgen dat getoonde zoekresultaten nauw aansluiten bij de informatie behoefte van de gebruiker. Nu gaat dit blog artikel niet over SEO (Search Engine Optimization / Zoekmachine Optimalisatie), maar het aanmaken van een Google+ Local Page door een bedrijf heeft hier zeker invloed op. Daar waar Google continue bezig is met het fine-tunen van het zoekalgorithme biedt de informatie van een Google+ Local Page uitstekende content die door Google wordt gebruikt om tot de juiste zoekresultaten te komen.

Google+ Local Page voedt de Google zoekmachine met extra informatie over je bedrijf

Je verstrekt met een Google+ Local Page extra gegevens van je bedrijf en middels het toesturen van een verificatie code weet Google met een vrij grote zekerheid dat de aangeleverde informatie ook daadwerkelijk correct is. Een Google+ Local Page biedt jou en je bedrijf dus een eenvoudig platform om je extra te profileren in de resultaten van Google search en Google Maps en reken maar dat Google hier veel waarde aan hecht bij het komen tot een profiel van je bedrijf en wanneer ze het beste je bedrijf kunnen tonen in de zoekresultaten.

Google+ Local Page vs andere sociale media als Facebook en twitter

Vrij vaak komt naar voren dat mensen / bedrijven reeds gebruik maken van verschillende sociale media maar nog niet zeer actief zijn op de sociale media die door Google wordt aangeboden. Waarom is het juist voor bedrijven interessant om toch eens te gaan kijken naar de mogelijkheden van o.a. Google+ Local? Daar is een vrij simpele reden voor: het is een Google product en als deze goed wordt ingezet kan je er vanuit gaan dat dit je efforts om te scoren in de zoekresultaten alleen maar tengoede zal doen komen. Google maakt uiteraard ook gebruik van de informatie die je als bedrijf publiekelijk maakt binnen sociale media als Facebook / Twitter / Pinterest, maar daar we hier over een Google product praten en 95% van de mensen gebruik maakt van de Google zoekmachine is het vrij evident dat deze content net iets ‘specialer’ is dan de andere content en je efforts om te scoren binnen de zoekresultaten een mooie boost kan geven.

Wat is een Google+ Local Page?

Een Google+ Local Page is een bedrijfspagina waarmee je je als bedrijf kan profileren op internet. Gegevens van deze pagina worden binnen de zoekresultaten van Google weergegeven en ook binnen Google Maps zal je bedrijf te vinden zijn. Daarnaast biedt het je bedrijf een mooie manier om verbinding te zoeken met volgers en potentiële klanten van je Google+ Local Page en deze up-to-date te houden over nieuwe ontwikkelingen middels de mogelijk tot het schrijven van posts en delen van youtube video’s. Tevens biedt de Local Page de mogelijkheid om reviews achter te laten en deze worden met de welbekende sterren ook weergegeven in de resultaten van de zoekmachine. De reviews geven andere bezoekers een goed beeld van wat ze mogen verwachten qua kwaliteit en service van het product wat je aanbiedt en wekken vertrouwen.

Verschillende soorten Google Pagina’s

Google heeft het voor de eindgebruiker iets uitdagender gemaakt en niet 1 soort ‘Local Page’ gemaakt, maar min of meer 4 varianten. Om het iets makkelijk te maken zal ik even kort doorlopen wat het verschil is tussen de verschillende varianten.

Google Local Listing

Een Google Local Listing verschijnt binnen Google Maps en is ontstaan door:

  • het is door een gebruiker/bedrijf aangemaakt via:
  1. Een oud Google Places account
  2. Een nieuw Google Places account (voor de Google+ Upgrade)
  • of hij is automatisch door Google aangemaakt gebaseerd op bronnen van derde.

Binnen de Local Listing zijn er slecht 2 tabjes: ‘Over’ , ‘Foto’s ‘ en andere gebruikers zijn niet in staat om deze pagina te ‘volgen’ dit is wel het geval bij de andere drie varianten. De Local Listing wordt inmiddels vervangen door de Google+ Local Page.

Niet-Geverifieerde Google+ Local Page

Een nog niet geverifieerde Google+ Local Page is de standaard pagina die wordt aangemaakt als een gebruiker een bedrijfspagina aanmaakt binnen Google. Deze pagina is nog niet opgenomen binnen Google Maps omdat nog wordt gewacht op de verificatie code (kan 2 weken duren per post).

  • Naast de tabjes: Over en Foto’s ben je nu ook in staat om Youtube video’s toe te voegen en Posts te plaatsen.
  • Deze pagina heeft in tegenstelling tot de Google Local Listing wel een follow mogelijkheid en derde kunnen je volgen via je Posts die je met ze deelt.

Geverifieerde Google+ Local Page

Is gelijk aan een Niet-Geverifieerde Google+ Local Page met het grote verschil dat deze pagina wel reeds door de gebruiker is geverifieerd en wel is opgenomen binnen Google Maps.

Google+ Page (dit is geen Local Page)

Deze pagina kennen de meeste van ons wel en is min of meer de tegenhanger van Facebook. Deze pagina is niet voor bedrijven, maar wordt gebruikt door individuen.

Hoe verschijnt de informatie van mijn Google+ Local Page in de zoekresultaten?

Naast het feit dat een Google+ Local Page je eigen website positie in Google ten goede komt, verschijnt de informatie van de Google+ Local Page als volgt direct in de zoekresultaten. In Google Search kan je de volgende resultaten verwachten:

Google+ Local Page resultaten in Google

Komt jou bedrijf bovenaan in de zoekresultaten (dit is zeer waarschijnlijk als mensen direct opzoek zijn naar je bedrijf of dat jou bedrijf goed scoort op de ingevoerde keywords van de bezoeker), dan krijg je netjes een zogeheten ‘Knowledge Card’ te zien met extra informatie over je bedrijf. Hier staan o.a. ook direct de 360 Business View foto’s van Google, als je deze reeds inzet voor je bedrijf.

Bovenaan in Google met Google+ Local Page

In Google Maps zal je bedrijf ook worden opgenomen en zal deze ook worden getoond op de kaart en binnen zoekresultaten op de kaart.

Google+ Local Page in Google Maps

Uiteraard worden de Local Listings ook weergegeven voor gebruikers die de informatie benaderen met een mobiele telefoon.

Hoe zet je een Google+ Local Page op?

google_local_page

Overtuigd van de kracht van een Google+ Local Page? Zet dan je eigen Google+ Local Page op.

  1. Ga dan naar http://www.google.com/+/business/
  2. Rechtsboven de pagina vind je de optie: Get Your Page
  3. Vervolgens kies je de optie die het beste je bedrijf en je activiteiten omschrijft. Kies bijvoorbeeld voor Local Business / Lokale Onderneming als je bedrijf een fysieke locatie heeft.
  4. Vervolgens wordt je doorverwezen naar Google Maps en kan je aangeven waar je bedrijf zich bevindt. Het is heel goed mogelijk dat als je bedrijf al wat langer meegaat dat Google het al heeft opgenomen en je al te vinden bent via Google Maps. Als dit het geval is klik dan op de reeds aangemaakte verwijzing van Google naar je bedrijf, claim deze (zie rechter afbeelding hierboven) en ga verder met het verifiëren van je bedrijf.
  5. Is je bedrijf nog niet opgenomen binnen de Google Maps resultaten, geef dan aan dat je deze wilt toevoegen en doorloop de stappen voor het invoeren van je bedrijfsinformatie.
  6. Verifiëren van je bedrijfsgegevens. Google kent hiervoor 2 opties:
  • Telefonisch verifiëren: Bedrijven die reeds zijn opgenomen in de zoekresultaten van Google en waarvoor Google al een Local page heeft aangemaakt op basis van beschikbare informatie op het internet, kunnen eenvoudig verifiëren dat een Google+ Local Page van hun is via de telefoon (mits het telefoonnummer reeds bekend is bij Google). De telefonische optie wordt naast de standaard optie getoond op de verificatie pagina als dit ook voor jou bedrijf een optie is. Na de telefonische verificatie is de pagina direct voor je toegankelijk en is deze voor je bedrijf geclaimed.
  • Per post verifiëren: Zijn er nog geen gegevens van je bedrijf bekend bij Google dan zal alleen de “verifier per post” optie worden getoond en zal er een verificatie code naar het door jou opgegeven bedrijfsadres worden gestuurd. Het duurt doorgaans 1 tot 2 weken voordat je de code op de mat zal vinden. In de enveloppe vind je een kaart met daarop de verificatie code en het adres waar deze kan worden ingevoerd. Vervolgens ben je klaar en is de Google Local+ Page geclaimed voor je bedrijf en kan je hem in gaan zetten.

 

360 Google Maps Business View beelden toevoegen aan je Google+ Local Page

Heb je een Google+ Local Page opgezet, dan kan je je SEO efforts een extra boost geven door gebruik te maken van 360 Business View beelden van Google. Naast dat het je ‘Google content’ extra versterkt wekt het extra vertrouwen bij de eindgebruikers doordat ze een virtueel kijkje binnen bij je kunnen nemen en zorg je dat je de gebruikers al in een vroeg stadium, namelijk tijdens het zoeken in Google, visueel kan prikkelen en kan overhalen om klant te worden / afnemer van de door jou aangeboden service. Een mens is visueel ingesteld en 360 Google Beelden bieden je een unieke manier om dit zintuig te prikkelen in het online ‘verleidingsproces’. Meer voordelen van Business View van Google vind je hier: Voordelen van Business View van Google / Virtual Tour van Google

360 Business View van Google voor je bedrijf inzetten om te scoren in Google

Je kan je als bedrijf met de 360 Google Beelden onderscheiden en meer bezoekers naar je zaak trekken, die ook nog eens een uniek virtueel kijkje binnen kunnen nemen bij je. Uiteraard zijn de Google Beelden ook binnen de website van je bedrijf en op o.a. de Facebook pagina te gebruiken. Meer informatie over de 360 Google Beelden is uiteraard op deze website te vinden. Interesse in de 360 Business View beelden van Google? Neem dan contact met ons op.